Tänkte dela med mig av ett recept till eftersom det blev ganska gott och så länge man inte moffar i sig 10 biffar eller har väldigt "dåliga" tillbehör så är det bra och nyttigt käk! Älgfärs är väldigt magert och kan lätt bli torrt och tråkigt och jag hade därför i lite bacon för att förhöja smaken och saftigheten.
Barnen älskade biffarna, men de fick kokt potatis och ärtor istället för grönsaker i ugn eftersom de är lite sådär barn-kräsna med vad de vågar testa.
Jag använde älgfärs eftersom vi hade det, men man kan såklart använda vilken färs som helst.
Älgfärsbiffar med bacon och fetaost
Biffar
1 kg färs
1 pkt bacon
1 pkt fetaost
3 msk röd pesto (soltorkade tomater)
100 g philadelphia eller annan färskost
1 ägg
salt + peppar
Grönsaker i ugn
Champinjoner
Rödkål
Stjälkselleri
Fänkål
Balsamvinäger
Matolja
Timjan
Salt
Sätt ugnen på 200 grader. Skär upp grönsakerna i ganska stora bitar och lägg på en plåt, häll över lite balsamvinäger och olja. Strö över torkad timjan och salt, blanda så att allt blir kryddat och inoljat. In i ugnen i ca 20 min.
Finhacka bacon och smula fetaosten och blanda ner i färsen med övriga ingredienser. Forma till biffar och stek tills de känns inte helt fasta men nästan. Klart!
tisdag 13 januari 2015
Kickstartsläger vecka 1
Är även detta år med på kickstartläger på Switch Lifestyle Gym, imorse var dag 2 på första veckan av 2. Det var inte lätt att för andra dagen i rad kliva upp klockan 06, men när man ligger där 2 timmar senare svettig och totalt slutkörd så känns det ändå värt det.
Första passet som kördes igår klockan 07 bestod av ett sorts test för att kolla på vilken nivå vi ligger idag, och sen kommer vi i slutet av lägret köra samma tester för att se om vi har förbättrat våra resultat.
Vi hade 6 olika stationer och körde ihop i par med 5 min på varje station.
Ganska nöjd med rodden även om jag trodde jag skulle avlida de sista 500 meterna.
Imorse körde vi andra passet, och det var helt enkelt en Batman:
Den börjar redan kännas i kroppen, så jag hoppas att morgondagen bjuder på ett lite mer teknikinriktat pass. Otroligt hur tungt 10 benlyft kan kännas efter ett tag :)
Första passet som kördes igår klockan 07 bestod av ett sorts test för att kolla på vilken nivå vi ligger idag, och sen kommer vi i slutet av lägret köra samma tester för att se om vi har förbättrat våra resultat.
Vi hade 6 olika stationer och körde ihop i par med 5 min på varje station.
- 1000m rodd
- Ground to overhead - få upp en skivstång från marken till över huvudet hur man ville, så tungt som möjligt. Man hade alltså 5 min på sig att hitta sin maxvikt.
- Plankan (räkna antal nedslag)
- 15 svingar, 15 goblet squat, 15 svingar, maxvikt på kb
- Maxreps ringrodd + maxreps true pushups (räkna bästa varvet)
- 1 situp, 1 sned situp höger, 1 sned situp vänster, 1 benlyft, 1 fällkniv, 1 Hand2Foot-situp höger, 1 Hand2Foot-situp vänster
Ganska nöjd med rodden även om jag trodde jag skulle avlida de sista 500 meterna.
Imorse körde vi andra passet, och det var helt enkelt en Batman:
Den börjar redan kännas i kroppen, så jag hoppas att morgondagen bjuder på ett lite mer teknikinriktat pass. Otroligt hur tungt 10 benlyft kan kännas efter ett tag :)
fredag 2 januari 2015
Nytt-år-ångest
Jag tänkte som många andra så här efter nyår göra en reboot på mitt iv och var och handlade upp nästan hela Willys grönsaksavdelning idag. Tänkte att det kanske kan ge mig själv en liten push att skriva om min kamp, får se om det blir mer än ett inlägg ;P Jag har kämpat med vikten hela livet och det verkar inte som att bara träning ger de resultat jag har, så jag ska försöka satsa på nyttig bra mat.
Idag blev det i alla fall en indisk-inspirerad rätt som passade bra eftersom hela familjen är mer eller mindre förkylda. Jag gjorde som alltid alldeles för mycket mat, men tänkte att det funkar bra som lunchlådor att frysa in. Jag skulle tro att det egentligen skulle räcka till minst 8 pers. Man kan ju variera både köttbullarna och bulgursalladen hur mycket som helst, ha olika kryddningar och byta ut grönsaker.
Indiska köttbullar i tomatsås med bulgursallad
Köttbullar
1 kg färs (jag använde älgfärs eftersom vi hade det i frysen, men funkar med vad som)
2 lökar
4 vitlöksklyftor
1 msk riven färsk ingefära
0.5 dl ströbröd
1 tsk garam masala
1 tsk mald spiskummin
1 tsk paprikapulver
2 tsk mald koriander
1 tsk svartpeppar
1-2 tsk salt
Såsen
2 burkar krossade tomater (jag använde en med chilismak)
2 krossade vitlöksklyftor
1 tsk torkad basilika
1 tsk torkad oregano
1.5 dl matlagningsgrädde
Salt och peppar
Bulgursallad
4dl bulgur (jag använde hel)
Salladslök
Röd paprika
Gröna ärtor
1 pkt fetaost
1 näve hackad basilika
2 msk olivolja
1 msk balsamvinäger
Salt och peppar
Sätt ugnen på 220 grader. Fräs finhackad lök och vitlök i olja tills de mjuknar. Blanda färs med lök och kryddor och forma till köttbullar i storlek mellan en golfboll och en tennisboll. Stek bullarna en kort stund för att få lite stekyta och lägg i en ugnsform.
Blanda krossade tomater med kryddorna och grädden i en kastrull och värm upp. Häll över bullarna och stoppa in i ugnen ca 20 min eller tills bullarna är genomstekta.
Koka bulgur enligt anvisning på förpackningen. Hacka salladslök och paprika, blanda med ärtor och de andra ingredienserna. Blanda sist i den färdiga bulguren, varm eller kall.
Idag blev det i alla fall en indisk-inspirerad rätt som passade bra eftersom hela familjen är mer eller mindre förkylda. Jag gjorde som alltid alldeles för mycket mat, men tänkte att det funkar bra som lunchlådor att frysa in. Jag skulle tro att det egentligen skulle räcka till minst 8 pers. Man kan ju variera både köttbullarna och bulgursalladen hur mycket som helst, ha olika kryddningar och byta ut grönsaker.
Indiska köttbullar i tomatsås med bulgursallad
Köttbullar
1 kg färs (jag använde älgfärs eftersom vi hade det i frysen, men funkar med vad som)
2 lökar
4 vitlöksklyftor
1 msk riven färsk ingefära
0.5 dl ströbröd
1 tsk garam masala
1 tsk mald spiskummin
1 tsk paprikapulver
2 tsk mald koriander
1 tsk svartpeppar
1-2 tsk salt
Såsen
2 burkar krossade tomater (jag använde en med chilismak)
2 krossade vitlöksklyftor
1 tsk torkad basilika
1 tsk torkad oregano
1.5 dl matlagningsgrädde
Salt och peppar
Bulgursallad
4dl bulgur (jag använde hel)
Salladslök
Röd paprika
Gröna ärtor
1 pkt fetaost
1 näve hackad basilika
2 msk olivolja
1 msk balsamvinäger
Salt och peppar
Sätt ugnen på 220 grader. Fräs finhackad lök och vitlök i olja tills de mjuknar. Blanda färs med lök och kryddor och forma till köttbullar i storlek mellan en golfboll och en tennisboll. Stek bullarna en kort stund för att få lite stekyta och lägg i en ugnsform.
Blanda krossade tomater med kryddorna och grädden i en kastrull och värm upp. Häll över bullarna och stoppa in i ugnen ca 20 min eller tills bullarna är genomstekta.
Koka bulgur enligt anvisning på förpackningen. Hacka salladslök och paprika, blanda med ärtor och de andra ingredienserna. Blanda sist i den färdiga bulguren, varm eller kall.
lördag 2 november 2013
Woop woop woop
Hittade min gömma med Star Trek-klipp igen och måste dela med mig av ett. Ibland önskar man att man kunde schasa bort folk så här :)
Avsnittet är I, Mudd från säsong 2, episod 12
Avsnittet är I, Mudd från säsong 2, episod 12
Råttor i blod
Upptäckte att senast jag skrev var det också Halloween, fast för ett år sen. Haha, det här håller på att bli en sällan uppdaterad Halloweenblog. Nåja, jag har inga bilder att visa än, men jag ville dela med mig av ett väldigt bra recept jag hittade som jag måste testa nån gång.
http://spoonful.com/recipes/rats-baked-in-blood
Kan tänka mig att laga det till barnen på Halloween gång, det kanske är lite för trist smak för vuxna.
http://spoonful.com/recipes/rats-baked-in-blood
Kan tänka mig att laga det till barnen på Halloween gång, det kanske är lite för trist smak för vuxna.
lördag 27 oktober 2012
Happy Halloween!
Hade Halloweenfest igår :) Här kommer lite bilder därifrån!
| Redo för fest! |
| Tomatögon |
| Blodiga yelloshots med slemmiga ögon, gjorda av lychee och blåbär |
| Mumma |
| Marshmallowshuven |
| Pumpan drack för många shots |
| Magnus var en fallen ängel |
| Mios pumpa |
| Jag var först en svart ängel |
| Men efter att ha hittat mina öron blev jag en kattängel |
onsdag 10 oktober 2012
Fantastiskt skådespeleri
Nä nu är det dags för ett nytt klipp från Star trek, detta är ett av mina favoriter :)
Jag kan inte sluta skratta åt Kirks min på slutet, det är ett sånt fantastiskt skådespeleri :D
Klippet kommer från avsnittet The Changeling i säsong 2.
Jag kan inte sluta skratta åt Kirks min på slutet, det är ett sånt fantastiskt skådespeleri :D
Klippet kommer från avsnittet The Changeling i säsong 2.
Prenumerera på:
Inlägg (Atom)


